Een succesvol bedrijf steunt in de eerste plaats op een goed product en goede marketing, maar vaak wordt het belang van een aantrekkelijke en praktische winkelinrichting onderschat. Als je je producten of diensten rechtstreeks aan consumenten aanbiedt, is de eerste indruk van essentieel belang. Een winkel is meer dan het interieur van je bedrijf: het is een plaats om je product of service zo aantrekkelijk mogelijk uit te stallen.
Waarop let je als je een winkel inricht en welke factoren zijn belangrijk? We geven een aantal handige tips.
3 Tips bij het inrichten van een winkelruimte
1. Flexibiliteit is troef
Hoewel je zeker consistent moet zijn met je winkelinrichting, kan het geen kwaad om ook een flexibele mindset te hanteren. In de praktijk wil dat zeggen dat je af en toe de inrichting van je winkel verandert, zodat bestaande klanten verrast zijn en je aanbod en huisstijl als het ware herontdekken.
Die aanpassingen zijn vooral interessant als het seizoen verandert of als je een nieuwe reeks producten aanbiedt. Door de indeling, verlichting en atmosfeer een update te geven, wordt een doordeweeks winkelbezoek meteen een stuk interessanter voor klanten. Services als Vika Winkelinrichtingen weten precies wat er nodig is om jouw winkel in de verf te zetten en interessant te houden.
2. De juiste kleuren en verlichting
Vaak denken we als consument dat we heel rationeel kunnen nadenken voor we een product kopen, maar emoties spelen toch een grotere rol dan we beseffen. Bepaalde elementen hebben zelfs een rechtstreekse invloed op het koopgedrag, zoals verlichting en kleuren Beide zijn in staat bepaalde emoties op te roepen:
- Donkere kleuren ogen vaak trendy, maar ook een beetje mysterieus.
- Lichtere tinten zorgen voor een veilig en vrij gevoel.
- Zachte kleuren, zoals blauw, brengen klanten in een gemoedelijke, ontspannen atmosfeer.
De verlichting bepaalt dan weer vooral hoe die kleuren tot uiting komen en hebben ook een effect op het koopgedrag. Daarbij kan je bepaalde lichten, zoals spots, gebruiken om een collectie producten extra in de spotlight te zetten.
3. Verzorg de ingang van je winkel
Zoals we al hebben gezegd, is de eerste indruk op klanten van levensbelang voor je succes. Zorg dus dat de entree van je winkel uitnodigt voor een bezoek, met een verzorgde gevel, passende kleuren en een duidelijk logo. Biedt vanaf de straat ook een kijkje in de winkel, met een grote etalage en voldoende (natuurlijk) licht. Zo wakker je de interesse aan en heb je er misschien een nieuwe klant bij.