Er zijn talloze manieren om jouw bedrijfsvoering te verbeteren. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en om open te staan voor nieuwe kansen. Een goede manier om op zoek te gaan naar groeimogelijkheden, is door een UX audit uit te laten voeren. Wat houdt het in en hoe kan het jouw onderneming helpen? Dat lees je hier.
Wat is een UX audit?
Tijdens een UX audit wordt een digitaal product onder de loep genomen. Vaak gaat het hierbij om een website. Een expert kijkt niet alleen naar de inhoud, zoals de teksten en de informatie die de website prijsgeeft. Ook de opmaak wordt bekeken, van de indeling van de website tot het kleurgebruik. Een ander aandachtspunt is het gebruiksgemak. Daarnaast is het waardevol om een website te vergelijken met die van directe concurrentie.
Wat levert het op?
Na een UX audit krijg je een uitgebreid verslag met belangrijke informatie over je website. Er wordt omschreven hoe de customer journey verbeterd kan worden: de reis die je klanten afleggen van de homepage richting het kopen van een product of dienst of het contacteren van je bedrijf. Aan de hand van data-analyses valt duidelijk te zien op welke punten klanten afhaken en welke delen van de website ze juist wel interesseren.
Wat is het nu?
Nu je al deze data hebt, is het belangrijk om deze te gebruiken om je website te verbeteren. Je kent de knelpunten, de aandachtstrekkers en kunt zelfs zien hoe jouw website presteert in vergelijking met die van concurrenten. Dit helpt je om een website te creëren die niet alleen bij jouw onderneming past, maar die vooral aansluit op de wensen van potentiële klanten. Hierdoor lukt het je om een toegankelijke en effectieve website te bouwen die je onderneming daadwerkelijk wat oplevert.
Kun je zelf een UX audit uitvoeren?
Een UX audit vraagt om specifieke kennis. Niet alleen moet je bekend zijn met de software, maar ook in staat zijn om data van deze software op de juiste manier te analyseren. Bovendien kijk je zelf niet met frisse ogen naar je eigen website. Daarom kun je beter een externe partij een UX audit laten uitvoeren. Gespecialiseerde bedrijven benaderen je website met een open blik en kunnen er objectief naar kijken. Zo krijg je uiteindelijk ook de beste adviezen.