In dit artikel bekijken we vier praktische toepassingen van transcriptie, die door overheden en publieke instellingen kunnen worden ingezet. Van het automatiseren van het notuleerproces, tot het genereren van gelokaliseerde ondertiteling om te voldoen aan de EAA.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een spraak-naar-tekst technologie
Voordat we ingaan op de use cases van transcriptie, ofwel het omzetten van spraak naar tekst, eerst een paar voorwaarden waar deze dienstverlening aan moet voldoen. Als je kiest voor Amberscript, dan ben je verzekerd van:
● een grote mate van toegankelijkheid
● dat alle data veilig is
● het naleven van de privacy wetgeving
● een snelle oplevering van transcripties
● de optie voor het genereren van vertalingen (90+ talen)
Amberscript is de marktleider in ons land, en deze onderneming staat bekend vanwege zijn hoge kwaliteit en veilige software (WCAG, GDPR, EAA). Hun oplossing is geschikt voor zowel automatische als handmatige transcripties, waaronder voor het transcriberen van onderzoeken, interviews, podcasts en dergelijke.
1. Notulen van vergaderingen automatiseren
Vergaderingen zijn een essentieel onderdeel van vrijwel iedere overheidsinstelling, waarbij deze op een specifieke manier moeten worden vastgelegd. Door de vergadering op te nemen en vervolgens automatisch woord-voor-woord te transcriberen, hebben alle deelnemers van de vergadering tijd om zich te richten op de gesprekken zelf. Dankzij de snelle levertijden van Amberscript kan de transcriptie worden gebruikt voor het maken van de notulen, terwijl alles nog vers in het geheugen zit.
2. Klantenservice gesprekken analyseren voor kwaliteitsverbetering
Met name openbare instellingen hebben als doel het helpen van het publiek. Het testen van de geboden klantenservice is een belangrijk instrument om de dienstverlening te kunnen verbeteren. Door klantenservice calls op te nemen en te transcriberen, kunnen deze eenvoudig worden geanalyseerd door specialistische software. De informatie die hieruit voortvloeit kan worden gebruikt om medewerkers te trainen en de uiteindelijke dienstverlening te verbeteren.
3. Tevredenheidsonderzoeken via burgerpeilingen analyseren
Dankzij de transcriptie software, zoals de API van Amberscript, is het mogelijk om tevens bevolkingsonderzoeken telefonisch te voeren. De gesprekken worden opgenomen en vervolgens opgepakt door transcribenten voor het creëren van (geperfectioneerde) teksten. Deze data kan vervolgens (evenals de data van enquêtes die online en face-to-face zijn gehouden) worden geanalyseerd. Door ook telefonisch research te doen als gemeente, kan een groter en diverser resultaat worden behaald. Dit leidt vervolgens tot een beter inzicht in wat er in de gemeente speelt.
4. Vergroten van de digitale toegankelijkheid via ondertitelingen
De speech-to-text API van Amberscript kan niet alleen worden gebruikt voor het transcriberen, maar ook voor het genereren van ondertiteling. Het is een eenvoudige manier om compliant te zijn aan de European Accessibility Act (EAA). Er zijn meerdere soorten ondertitelingen mogelijk, waaronder CC en SDH. Via Amberscript is niet alleen het genereren van ondertitelingen mogelijk, dit is tevens mogelijk in meerdere talen (inclusief lokalisatie) en geheel volgens de richtlijnen van de AVG. Een voorbeeld is video’s of audio-materiaal voorzien van ondertiteling en zo beschikbaar te maken voor slechthorenden. Ongeacht het platform (website, social media), aangezien Amberscript ervoor zorgt dat de integratie vlekkeloos verloopt met bestaande tools.
