Als manager krijg jij het rustiger als je medewerkers meer zelf voor elkaar krijgen. Dit klinkt heel simpel, maar zo eenvoudig is het natuurlijk in de praktijk niet. We vroegen daarom aan opleidingsinstituut Streng Dijkerman & Partners om adviezen te geven over hoe je de zelfeffectiviteit van je medewerkers kunt vergroten.
Wat is zelfeffectiviteit eigenlijk?
Om je medewerkers zelfeffectiever te maken, is het allereerst belangrijk om te weten wat zelfeffectiviteit nou precies is. Zelfeffectiviteit is het geloof dat iemand heeft in zijn of haar eigen vermogen om bepaalde taken uit te voeren of doelen te bereiken. In het Engels, en ook in Nederland, wordt dit self-efficacy genoemd. Dit concept is sinds de jaren 80 bij managers populair nadat psycholoog Albert Bandura in 1977 de term self-efficacy introduceerde.
Medewerkers met een hoge zelfeffectiviteit krijgen meer zelf voor elkaar, gaan uitdagende taken met vertrouwen tegemoet en hebben een sterker gevoel van betrokkenheid. Kortom, voor jou als leidinggevende zijn medewerkers met een hoge zelfeffectiviteit wel prettig.
Maar hoe vergroot je de zelfeffectiviteit van medewerkers?
Hier is gelukkig onderzoek naar gedaan. George Everly Jr. geeft in zijn artikel Building a resilient organizational culture 4 waardevolle adviezen.
1. Mensen bloeien op bij succes. Creëer een werkomgeving waarin medewerkers toegang hebben tot de tools die hen helpen om succesvol te zijn.
2. Mensen leren van elkaar. Moedig zowel formele als informele professionele leeromgevingen aan. Laat jonge medewerkers bijvoorbeeld deelnemen aan succesvolle werkgroepen, zodat zij sneller vooruitgang kunnen boeken. Wijs een mentor toe die de taak, waar de medewerker moeite mee heeft, goed beheerst. Deze mentor kan vragen stellen als: “Hoe denk je hierover? Hoe ervaar je dit? Wat zegt dit over je vertrouwen in jezelf terwijl je deze taak uitvoert?”
3. Stimulans, ondersteuning en mentorschap zijn belangrijk. Persoonlijke aandacht speelt een belangrijke rol in het versterken van veerkracht. Het afronden van een taak met succes geeft medewerkers het vertrouwen dat ze een volgende keer opnieuw succesvol kunnen zijn. Een coachende stijl van leidinggeven sluit daarom heel goed aan bij het vergroten van zelfeffectiviteit.
4. Het beheersbaar maken van werkdruk en werkstress is cruciaal. Door leerprogramma’s aan te bieden, kunnen productiviteit en kwaliteit worden verhoogd, verzuim worden verminderd en de gezondheid van medewerkers worden bevorderd.
We raden aan om bovenstaande adviezen in de praktijk te brengen. Natuurlijk begrijpen we ook dat dit niet binnen één dag mogelijk is en dat je hierbij tegen uitdagingen aan gaat lopen. Zoek jij als manager professionele ondersteuning om je leidinggevende kwaliteiten naar het volgende niveau te brengen? Bekijk dan eens de managementopleidingen van Streng Dijkerman & Partners. Deze opleider organiseert al meer dan 20 jaar cursussen voor middle en senior management.