Het doel van een webshop is vrijwel altijd om zoveel mogelijk te verkopen. Om dit te bereiken, kun je je SEO-landingspagina optimaliseren, adverteren op Google en adverteren op social media, of organisch veel op social media posten. Maar er is nog een ander onderdeel van online marketing, waar veel website-eigenaren niet echt over nadenken: snelheid. Dit is natuurlijk niet een specifieke branche binnen online marketing, maar is eigenlijk meer een principe die je in je hele online campagne moet verweven. Waarom is snelheid belangrijk voor je online marketing? En hoe gebruik je snelheid om online meer te verkopen? Dat lees je in dit artikel.
Hoe zorg je op jouw webshop dat gebruikers meer impulsaankopen doen?
Als jouw website verder volledig op orde is en ook nog eens betrouwbaar, is of iemand een aankoop doet afhankelijk van:
- Prompt: welke aanleiding is er in zijn omgeving om de aankoop te doen?
- Motivatie: wil hij jouw product heel graag hebben of valt dat wel mee?
- Moeite: hoeveel tijd en energie kost het hem om jouw product te kopen?
Dit lijkt best logisch. Maar bij een impulsaankoop vallen prompt en motivatie weg. Alleen moeite is nog belangrijk. Met name: kan je gebruiker zijn aankoop voltooien, nog voordat hij zich bedenkt? Door te zorgen dat een aankoop zo snel mogelijk gaat, verkoop je meer.
Hoe zorg je dat iemand op je website snel een aankoop kan doen?
Als iemand voordat hij iets kan kopen eerst nog een account moet aanmaken of een formulier moet invullen, heeft hij veel te veel bedenktijd. Kan hij in een paar klikken zijn bestelling plaatsen? Dan doet de impulsaankoper dat vrijwel gedachteloos. Maar ook voordat de conversie daadwerkelijk plaatsvindt, moet alles op je website lekker snel gaan. Denk aan hoelang het duurt voordat een pagina is geladen. Langer dan drie seconden en de meeste bezoekers haken af. En een lange tekst of een video van 30 minuten? Daar heeft niemand zin in.
Zorg dat de potentiële klant zo min mogelijk hoeft na te denken
Een impulsaankoper maakt geen bewuste keuze. Dat wil je zo houden, want zodra hij na gaat denken vraagt hij zich misschien ook wel af of hij je product wel echt nodig heeft. Beperk daarom de hoeveelheid keuzes die je aanbiedt. Een product in zes kleuren wordt vaker verkocht dan een product in 24 kleuren. Heeft jouw doelgroep op je site wel heel veel keuze, dan kun je daar alsnog slim mee omgaan. Highlight de producten die je het liefst verkoopt. Bol.com doet dat al, bijvoorbeeld door ‘meest gekozen’ of ‘beste keus’ bij producten te zetten.
Wil jij je conversiepercentage verhogen?
Natuurlijk wil je op je website meer gebruikers aanspreken dan alleen de impulsaankopers. Er zijn dan ook nog veel meer manieren om met moeite te spelen. Daarnaast zijn er ook andere dingen die je waarschijnlijk nog aan je website kunt verbeteren. Zit de techniek van je website goed in elkaar? Is je content aanlokkelijk? En ben je goed vindbaar in zoekmachines, zoals Google en Bing? De SEO-specialisten en SEA-specialisten van Semwerkt kunnen je met al deze dingen helpen. Neem contact op met dit online marketingbureau en ontdek tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek waar jouw kansen en mogelijkheden liggen.
