• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • ZZP
  • /
  • Je eigen catalogus maken? Dit is hoe je dat het beste doet

april 23

0 Reacties

Je eigen catalogus maken? Dit is hoe je dat het beste doet

Een catalogus of brochure is een geweldige manier om een grotere hoeveelheid informatie te delen met je klanten. Dit kunnen zowel consumenten zijn als bedrijven, want in beide gevallen kan een catalogus van pas komen. Maar hoe begin je eraan? Volg dan onderstaande vijf stappen in dit artikel.

Stap 1: Het doel

De eerste stap is het bepalen van het doel. Wil je klanten op de hoogte brengen van de nieuwe producten van het jaar? Of moet de brochure laten zien welke diensten jullie aanbieden? Door eerst duidelijk te bepalen wat het doel is, is het makkelijker om je catalogus naar wens samen te stellen.

Stap 2: De inhoud

Op basis van het doel kun je bepalen wat er precies in de catalogus moet komen te staan. Zorg dat het doel duidelijk blijft, maar je kunt de inhoud eventueel wel aanvullen met extra onderwerpen. Denk aan een sectie met informatie over de onderneming zelf of een duurzaam initiatief. Maak eventueel al een globale inhoudsopgave, en verzamel de bijbehorende teksten en afbeeldingen.

Stap 3: Het basisontwerp

Voor het basisontwerp is het verstandig om een kleurenpalet, lettertypes en andere elementen te selecteren, die aansluiten op hetgeen je als onderneming wil uitstralen. Je kunt bijvoorbeeld kleuren en lettertypes gebruiken van je logo en huisstijl. Zo is het voor klanten duidelijk dat de brochure afkomstig is van jouw onderneming.

Stap 4: De uitvoering

Na de drie voorbereidende stappen is het tijd voor het echte werk, de catalogus maken. Gelukkig is dit mogelijk door middel van handige templates, die je bijvoorbeeld kunt openen als een Indesign bestand. Zo weet je zeker dat je voldoet aan de richtlijnen van de drukker en je het juiste formaat aanhoudt.

Vaak heb je de keuze uit een aantal verschillende formaten en het aantal pagina’s, zodat je jouw keuze kunt baseren op je persoonlijke voorkeur en de hoeveelheid informatie. Houd bij het opmaken van je brochure rekening met de volgende dingen:

  • Zorg voor voldoende contrast. Een zwart lettertype op een lichte achtergrond is bijvoorbeeld beter te lezen, dan een geel font op een witte achtergrond
  • Zorg dat alle belangrijke informatie binnen de afloopmarges vallen, je kunt het beste een veiligheidsmarge aanhouden van 4 mm
  • Gebruik een hoge resolutie (300 dpi) en verklein afbeeldingen als ze niet van voldoende kwaliteit zijn. Zo voorkom je wazige foto’s
  • Kies voor een leesbaar lettertype, dat in ieder geval niet kleiner is dan 6 pt. voor productomschrijvingen. Print eventueel zelf een pagina op ware grootte uit, om de leesbaarheid te controleren
  • Vraag een proefdruk aan van je brochure, zodat je eventuele kleine foutjes eruit kunt halen. Met name als je een grote oplage laat drukken is dit verstandig
  • Voor het opmaken van afbeeldingen kun je gebruik maken van gratis programma’s, zoals Canva of Photopea

Stap 5: Brochures bestellen

Als je tevreden bent met het resultaat, is het tijd om je brochure te laten drukken. Hierbij heb je de keuze uit verschillende soorten covers (hard, zacht), de dikte van het papier, de papiersoort en meer. Als je twijfelt over de beste keuze kun je de meest gekozen optie selecteren of contact opnemen met de drukkerij voor advies. Vraag jezelf tijdens het maken van deze keuzes af wat je distributiestrategie is. Zo is een lichtgewicht brochure bijvoorbeeld makkelijker te versturen per post dan een hardcover.

Denk er tenslotte ook over na om je brochure digitaal aan te bieden, bijvoorbeeld als download op je website.


Tags


You may also like

Wat doet een financial controller?
Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}