Tegenwoordig zijn er websites die je “out of the box” zo kunt installeren. Even kleurtjes aanpassen, een logo uploaden en wat teksten vullen en je bent online. Simpel toch? Ja, simpel wel. Maar niet goed. Wil je echt succes halen met je website en dus veel bezoekers trekken die producten of diensten bestellen of offertes aanvragen, dan komt er echt wel wat meer bij kijken dan zo’n standaard website. En dat is waar een ervaren webbureau met kennis van zaken voor jou het verschil kan maken.
Een sterke SEO: Meer bezoekers en dus meer opdrachten
Alleen online aanwezig zijn is zeker geen garantie voor online succes. Je moet zorgen dat jouw website gevonden wordt door mensen die voor jou relevante zoekopdrachten in de zoekmachine ingeven. Dus mensen die op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Want dat leidt tot verkeer op de website en uiteindelijk tot opdrachten in de vorm van aankopen of het aanvragen van offertes. Om met je website gevonden te worden moet je een goede SEO hebben. Dat staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van je website volgens de wensen van de zoekmachines. En precies daar ligt de kracht van een website die door een webbureau wordt gemaakt. Dit soort professionals is namelijk precies op de hoogte van de technische SEO-best practices en criteria die zoekmachines zoals Google hanteren om websites een hoge ranking te geven in de zoekresultaten en dus om verkeer naar jouw website te trekken.
Webopbouw is de basis van een goede SEO
Een van de belangrijkste factoren waar een zoekmachine als Google op let bij het ranken van zoekresultaten is of de aanbevolen website gebruiksvriendelijk is en technisch goed in elkaar zit. Je moet dan denken aan de laadsnelheid, structuur en indexeerbaarheid van de site. Dus bijvoorbeeld geen onnodige codes, die leiden tot vertraging, een goede sitemap en een logische navigatie. Dit zijn precies die zaken waar een webdesign bureau tijdens het ontwikkelen van de site rekening mee houden. Een webdesign bureau bouwt de website namelijk rondom jouw wensen en niet als algemene website die voor iedereen bruikbaar moet zijn. En dus zal jouw maatwerk website veel minder code bevatten, wat de website sneller doet inladen. Bovendien wordt er nagedacht over de navigatie en structuur van de website. Alles precies zoals het in jouw branche en met jouw wensen als best-practise geldt. En dat pikt de zoekmachine natuurlijk ook op. En die zal jouw website voor dezelfde zoekterm dan hoger tonen dan die van je concurrent die gebruik maakt van zo’n “out of the box” website. En zo betaalt een website die je door een professional webbureau laat maken zich dubbel en dwars terug.
Responsive website
Een ander sterk punt van websites die speciaal worden gemaakt om te voldoen aan SEO eisen is de schaalbaarheid van de site. Zo’n responsive website past het webdesign aan aan de specificaties van het scherm van de bezoeker. Is dat een smartphone, met een klein scherm, dan wordt er minder informatie getoond, of op een andere plek of meer compact dan wanneer de bezoeker kijkt naar een grote en brede monitor. En dat verhoogt de gebruiksvriendelijkheid enorm, en daarmee dus ook de kans dat je klant naar de checkout gaat of via de contactpagina een offerte aanvraagt.
Een slimme ondernemer laat zijn website dus bouwen door een professioneel webdesign bureau en legt daarmee de basis van zijn online succes.