Voor veel mensen is het een bijzonder fenomeen: online gokken. We doen het namelijk ook steeds vaker. Daarbij gaat het ook om een bezoek aan de buitenlandse casino’s, waar meer privacy en een groter spelaanbod te vinden is. Het online gokken neemt een bijzondere plek in ons leven in. Om deze reden is het online casino steeds belangrijker geworden. Dat is ook terug te zien in het gokgedrag. We verschuiven steeds meer van een bezoek aan het offline casino naar gokken in het online casino. Hoe is het casinowezen dit gelukt?
Online casino steeds belangrijker
Sinds de coronapandemie is er al een trend te bespeuren als het gaat om gedrag offline versus online. Zo werken we bijvoorbeeld steeds vaker thuis en bestellen we boodschappen online. Het past dus in een trend dat we ook het landgebonden casino steeds vaker verruilen voor een bezoek aan het online casino. Het is het online gokwezen gelukt om een belangrijke plaats in te nemen in ons dagelijks leven. We wagen namelijk graag een gokje. Als het gaat om het vergokken van geld, zetten Nederlanders steeds meer in. Toch valt de inzet in vergelijking met het Europees gemiddelde nog mee. Maar hoe kan het dat casino’s zo succesvol zijn geworden?
Gebruik van online bonussen
Er is onderling veel concurrentie als het gaat om het aanbieden van gokspellen. Om deze reden kiezen de gokbedrijven in de strijd om nieuwe spelers ervoor regelmatig bonussen en promoties aan te bieden. Dat begint vaak al bij het inschrijven bij een online casino. Ben je een nieuwe speler, dan kun je over het algemeen rekenen op een welkomstbonus. Zo’n welkomstbonus is vaak een verdubbeling van je eerste storting. Kies je ervoor om voor het eerst 100 euro op je speelrekening te storten, dan krijg je ook nog eens 100 euro van ‘het huis’.
Daarnaast worden er ook regelmatig promoties gehouden. Wordt er een nieuwe gokkast toegevoegd aan het spelaanbod, dan is het mogelijk om gratis de hendel over te halen. Het gebruik van bonussen en promoties is de belangrijkste reden waarom het online casinowezen in ons land zo succesvol is gehouden. Nederlanders houden immers van gratis. Wel gelden er vaak rondspeelvoorwaarden. Je kunt je bonus dus niet zomaar laten uitkeren.

Gerichte marketing
Gerichte marketingcampagnes zijn een andere reden waarom het online casinowezen in ons land zo succesvol is geworden. Of het nu gaat om binnenlandse of buitenlandse goksites, de Nederlandse online gokker weet ze te vinden. De online casino’s hebben over het algemeen grote moederbedrijven die in verschillende landen of zelfs wereldwijd opereren. Ze staan er financieel goed voor. Om deze reden hebben de bedrijven aanzienlijke budgetten en kunnen ze veel geld uitgeven aan gerichte marketingcampagnes. Dit is dan ook een van de redenen waarom je veel advertenties voor online gokken in het Nederlands tegenkomt.
Daarnaast kiezen de gokbedrijven voor verschillende manieren om nieuwe spelers te bereiken. Niet alleen op de televisie of op de radio, maar ook door het inzetten van sociale media en influencers. Jarenlang hebben de online casino’s zich verbonden aan voetbalclubs en andere grote sportevenementen om hun merkbekendheid te vergroten. In het buitenland zie je bovendien grote banners langs de kant van de weg, waarbij je wordt aangespoord om ook bij thuiskomst te gokken op je pc. Door zich meer te richten op het plezier van online gokken, kreeg het casino een positiever imago.
Gebruik van innovatieve ideeën
Verder staat de ontwikkeling op de online gokmarkt nooit stil. Ben je op zoek naar een markt waar technologie en ideeën in een rap tempo ontwikkelen en samenkomen, dan is deze markt het bekijken waard. De online gokbedrijven lopen namelijk voorop als het gaat om gebruik van geavanceerde technologieën. Een paar jaar geleden bestond het live casino nog niet. Inmiddels hebben de meeste grote gokbedrijven een mogelijkheid om bijvoorbeeld live roulette of live Monopoly te spelen. Bovendien werden er ook veel mobiele apps ontwikkeld. Maar de ontwikkeling houdt daar nog niet op.
Want nu de wereld in de ban is van kunstmatige intelligentie, wordt deze technologie ook ingezet bij de online casino’s. Aan de hand van data-analyse kunnen gepersonaliseerde aanbiedingen en klantenservice worden geboden. Daardoor is de consument sneller geneigd zich aan een merk te binden.
Gokken ondanks cruks
In Nederland wordt gebruikgemaakt van het CRUKS-register. Daarmee sluiten de binnenlandse aanbieders zichzelf uit. Het is dus geen wonder dat er veel grote buitenlandse online casino’s zijn die erg populair zijn onder gokkers. Het gaat hier om het zogenaamde casino zonder cruks. Dat betekent dat je hier toch kunt gokken, ook als je in Nederland een registratie hebt. Op deze manier heb je meer privacy en kun je toch online gokken, terwijl je registratie in Nederland nog niet helemaal is afgelopen. Meer oog voor privacy en het grotere spelaanbod ten opzichte van fysieke casino’s, zijn belangrijke manieren van hoe het online casinowezen voet aan de grond heeft gekregen in ons land.