Pipedrive is een enorm handig programma voor salesbedrijven en ondernemers. Echter zit hier, zoals met veel handige programma's, een prijskaartje aan. Wij kunnen ons dan ook goed voorstellen dat je op zoek bent naar een alternatief.
In dit artikel gaan wij met jou bespreken wat Pipedrive precies is en hoe het werk. Ook gaan we in op verschillende Pipedrive alternatieven, waardoor jij kan kijken welke optie het beste bij je past. Meer weten? Lees dan gauw verder!
Geen zin om verder te lezen?
Hieronder zie je welke software verkozen is als beste alternatief. Verderop in het artikel lichten we nog een paar alternatieven toe.
Pipedrive: ideaal voor salesbedrijven en afdelingen
Pipedrive CRM is behoorlijk populair onder sales bedrijven en afdelingen. En dat is ook eigenlijk niet zo gek. Het is een hele handige tool voor klantrelatiebeheer, ook wel CRM genoemd. Hierbij gaat het dan om alle structuren die je bedrijf gebruikt om de relaties en communicatie met potentiële en bestaande klanten te leiden. Dat is de eenvoudig uitleg. Maar goed, wat kán je er dan exact mee?
Zo kan je leads opvolgen, deals sluiten en klanten behouden. Maar ook afspraken, e mailmarketing, marketing automation, het verkoopproces en nog veel meer valt onder het takenpakket van de slimme tool.
In principe neemt Pipedrive het hele verkoopproces voor jou uit handen door het te automatiseren. Hierdoor hou jij als ondernemer weer tijd over voor andere zaken die je aandacht eisen.
Pipedrive CRM heeft een gratis proefversie waarmee je kennis kan maken met het programma. Deze gratis proefperiode duurt 14 dagen. Daarna heb je keuze uit verschillende soorten abonnementen.
De betaalde versie kost 15 euro per maand. Per jaar komt dat dus neer op 180 euro, per gebruiker. Wil je profiteren van extra functies en mogelijkheden? Dan loopt de prijs al gauw op. Pipedrive CRM is erg populair, maar er zijn dus ook veel goede alternatieven voor Pipedrive. Deze bespreken we hieronder.
Alternatieven voor Pipedrive
Een handig programma dus, dat Pipedrive. Maar goed, er zijn meerdere alternatieven voor Pipedrive te vinden die misschien net iets beter bij je passen. De volgende alternatieven zijn allemaal CRM systemen die in principe hetzelfde werken.
Deze met elkaar vergelijken kan dus lonen. Helaas kost dat dan wel weer kostbare tijd. Daarom nemen wij je dit proces volledig uit handen. Hieronder hebben wij de verschillende alternatieven op een rijtje gezet.
Salesforce
Salesforce is misschien wel de grootste speler wereldwijd. Dit beursgenoteerde bedrijf heeft oplossingen voor alle bedrijfsprocessen die je maar kunt bedenken. Zonder twijfel haal je met Salesforce het meeste uit je organisatie.
Een nadeel is wel dat het niet goedkoop is, en er ook een technisch inrichtingsproces nodig is. Zodra je Salesforce echter hebt geïmplementeerd zul je zien dat de verschillende afdelingen beter, slimmer en effectiever te werk gaan!
Dit bedrijf heeft in tegenstelling tot vergelijkbare programma's een uitstekende support afdeling, iets wat we ook hebben kunnen lezen in het artikel over de beste CRM systemen.
Keap
Laten we eens beginnen bij het programma Keap. Dit is een alles-in-één-software voor CRM, marketing automation en verkoop automatisering. Het is één van de beste alternatieven, alleen helaas wel iets duurder.
De prijzen beginnen vanaf 23 dollar per maand, en dat is dan nog niet het duurste abonnement. Toch wordt het programma gebruikt door meer dan 200.000 mensen.
Je kan super eenvoudig nieuwe leads binnenhalen zonder hier zelf extra moeite voor te doen. Klinkt goed, toch? Ook zie je op de overzichtelijke dashboards precies de statistieken van bijvoorbeeld sales en nieuwe leads.
Een nadeel is dat het programma volledig in het Engels is. Wanneer dit niet je sterke kant is kan je dit alternatief misschien beter links laten liggen.
Dynamics 365 Microsoft
Tussen de alternatieven voor Pipedrive vind je ook Microsoft. Zo heeft Microsoft namelijk een eigen CRM-systeem ontwikkeld, namelijk Dynamics 365. Het is misschien geen Pipedrive, maar alsnog erg handig. Wanneer je trouwe gebruiker bent van Microsoft en bijvoorbeeld ook Microsoft 365 gebruikt kan dit een ideale combinatie zijn.
Wat opvalt is dat het programma erg gebruiksvriendelijk is, waardoor het je vrij weinig tijd kost alles onder de knie te krijgen. Het programma is geschikt voor zowel huishoudens als particulieren en bedrijven. Een hele brede doelgroep dus.
Een groot deel van de processen in een bedrijf valt de automatiseren met het programma. Belangrijke functies zijn bijvoorbeeld real-time rapportages en Office-integratie.
Maar ook e mailmarketing en marketing automation is uit te voeren met het programma. Het programma is ideaal om je bedrijf te laten groeien dus. De software is verder ook beschikbaar in het Nederlands, wat weer een fijn pluspunt is.
FreshSales
De software ontwikkeld door FreshSales heeft behoorlijk wat weg van Pipedrive. Veel belangrijke functies lijken dan ook aardig op elkaar. Een pluspunt: het programma is volledig in het Nederlanders. Dat is toch net wat makkelijker.
Ook is er qua klantenservice telefonische ondersteuning aanwezig, mocht je ergens niet uitkomen. Dat is toch wel zo fijn. Maar goed, dat is niet het enige voordeel van FreshSales.
Zo heb je ingebouwde telefoon en e-mailsynchronisatie, lead scoring, event tracking en aangepaste rapporten. En dat dan allemaal in één pakket.
Geen creditcard vereist, dus dat is ook weer mooi meegenomen. De automatisering wordt volledig uit handen genomen in principe. Je kan het programma 21 dagen gratis uitproberen zonder enige verplichtingen. Het programma is echt gericht op gebruiksvriendelijkheid en het versnellen van jouw huidige bedrijfsprocessen.
Ontraport
En dan Ontraport. Een handig dashboard, een snel overzicht en duidelijke doelen om jouw organisatie te stroomlijnen. Dan zit je met deze software op de juiste plek.
Het programma betreft belangrijke functies zoals analyses, e mails automatisering, gegevensanalyse, organiseren, visualiseren en telefonie. Kortom: eigenlijk een alles in één programma. Verder is de installatie gratis en kan je kiezen voor een proefversie van 14 dagen. Hiermee ben je de concurrenten toch net een stapje voor!
De productiviteit verhogen met het programma is makkelijk. Het is wel één van de duurdere programma's in dit rijtje. Maar goed, daar krijg je dan ook weer een hoop voor terug. Zoals het aantal leads aanzienlijk verhogen bijvoorbeeld en je prestaties beheren en verbeteren.
En uiteraard soepele integraties, dat is niet te vergeten. Het enige grote nadeel is de prijs, ook omdat dit in dollars is. In euro's is dit dan weer net een andere prijs. Maar het is ideaal om je bedrijf te laten groeien.
Insightly
Dit CRM programma is ideaal voor projectmanagement en - oplevering. Zo kan je bijvoorbeeld alle verkoopprospects volgen en opgeleverde projecten. Ideaal wanneer je verkopers of verkoopteams onder je hoede hebt bijvoorbeeld. Het programma heeft overigens meer dan 1,5 miljoen gebruikers: behoorlijk wat dus.
Ook biedt Insightly native integraties met Office 365, Gmail, MailChimp en nog veel meer andere toepassingen. Ook kan je gebruik maken van een uitgebreide gegevensanalyse en is het perfect om meer leads mee binnen te halen.
Maar ook bijvoorbeeld vergaderingen kunnen zo een stuk effectiever worden ingepland en bijgehouden, evenals telefoongesprekken en een nieuwe samenwerking. Het enige nadeel is dat Chrome extensions nog niet optimaal werken met de software. Toch iets om in je achterhoofd te houden wanneer je hier veel gebruik van maakt.
HubSpot
Dit programma betreft belangrijke functies net als alle andere programma's die al voorbij zijn gekomen. Toch is er wel één groot verschil. HubSpot is namelijk gratis! Je hebt een gratis versie en een betaalde versie.
Nou is het wel zo dat je met de betaalde versie een stuk meer kan dan met de gratis versie. Maar goed, het is wel een mooie kans om kennis te maken met het programma. Bij Pipedrive kun je bijvoorbeeld niet kiezen voor een gratis versie.
HubSpot is ingedeeld in verschillende 'hubs'. Deze gaan ieder weer over een ander CRM aspect. Zo heb je een marketing hub, sales hub, service hub en CMS hub. Deze doen ieder weer een ander aspect binnen het CRM proces. Je kan voor alle hubs een gratis plan en een betaald plan kiezen.
Ook is er dan nog een app marketplace om uit te kiezen waarmee je je favoriete apps aan de HubSpot kan verbinden. Opties zijn er genoeg dus. Let wel, ook dit programma is wederom in het Engels. De klantenservice kan je onder andere bereiken via Twitter, mocht je een vraag hebben.
Airtable
De laatste software voor CRM die we bespreken in dit artikel is Airtable. Je kan de software zien als een erg gebruiksvriendelijke database met een spreadsheets achtige interface.
Het is goed te gebruiken voor kleine bedrijven en voor verschillende teams binnen grote organisaties. Toch is het programma wat aan de dure kant en kan je voor iemand in je team geen goedkoper plan kiezen wanneer je zelf een duurder plan hebt. Dat is zeker voor kleine bedrijven een pijnpuntje.
Wel is het dus handig voor het beheren van rapporten en is de integratie met bijvoorbeeld mobiele apps ook erg eenvoudig.
Ze richten zich echt op overzicht, gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Hierdoor hoef jij niet meer uren door documenten te spitten. Het bedrijfsproces wordt dus echt een stuk versneld.